Prečo je pitný režim na pracovisku dôležitý

June 10, 2019

Väčšinu nášho života strávime v práci. Priemerný človek strávi približne 90 000 hodín svojho života na pracovisku. Zdravie nie je pre nás vždy na prvom mieste a to hlavne v práci, kde sedíme za počítačmi alebo sa presúvame zo stretnutia na stretnutie. V prvom rade myslíme na to, ako splniť naše každodenné pracovné povinnosti a zdravie ostáva bokom.

V práci veľmi ľahko zabúdame na pitný režim - sústredíme sa na prácu a nemáme čas vypiť ani len pohár vody. Mnohí z nás radšej pijú čaj alebo kávu, ktoré nás udržia v strehu počas celého dňa. Pitie týchto nápojov je však kontraproduktívne, nakoľko majú močopudné účinky - ich konzumácia zvyšuje vylučovačovanie tekutín a vedie k dehydratácii. Ak v práci sedíme príliš ďaleko od zásobníka na pitnú vodu alebo od kuchynky, pravdepodobnosť dehydratácie adekvátne narastá.

 

 

 

Dehydratácia: Tichý zabijak

Pokiaľ ide o naše zdravie, všetci vieme, že by sme mali piť adekvátne množstvo vody každý deň. 60% nášho tela nášho tela tvorí voda, mozog dokonca 75%.  

Účinky dehydratácie nepociťujeme tak zrejme ako napríklad bolesti chrbta od dlhého sedenia alebo únavu očí, ak príliš dlho pozeráme na obrazovku počítača.  

Pravidelná hydratácia dodáva potrebné mazivo našim kĺbom a očiam,  udržiava našu pokožku zdravú, zabezpečuje optimálne trávenie, eliminujte toxíny a optimalizuje energiu, ktoré produkujú naše bunky. Okrem zníženej koncentrácie, nedostatočná hydratácia môže vyvolať nerovnováhu solí a cukrov v tele a viesť k ďalším zdravotným problémom. Inými slovami, ak Vás ráno bolí hlava alebo sa cítite slabý, nesiahajte hneď po drobnom občerstvení. Najlepšia vec, ktorú môžete urobiť, je dať si pohár vody.

 

Vplyv dehydratácie na produktivitu

Nie vždy si uvedomujeme výhody primeraného pitného režimu a jeho vplyv na naše zdravie a prácu. Častokrát odmietame piť viac vody aj vtedy, keď vieme, že sme počas dňa neprijali dostatočné množstvo tekutín.

Podľa prieskumu Lekárskeho ústavu, až 75% respondentov nevypije odporúčaných 8 pohárov vody denne. To znamená, že väčšina ľudí je mierne až ťažko dehydratovaná bez toho, aby o tom vôbec vedeli.  

Keď sa objavia zdravotné ťažkosti akými sú únava, bolesti hlavy, prírastok hmotnosti, vysoký krvný tlak alebo problémy s obličkami, ako prvé by nám malo napadnúť, že sme nepili dosť vody. Tieto problémy vplývajú aj na našu prácu - ak musíme odísť domov kvôli bolestiam hlavy alebo sa nedokážeme sústrediť, nepriamo tým trpia aj ostatní kolegovia.

 

Ako predchádzať dehydratácii na pracovisku

Je dôležité, aby sme vedeli o nežiaducich účinkoch dehydratácie na náš pracovný a mimopracovný život.  Existuje hneď niekoľko účinných spôsobov, ako prinútiť samých seba aj kolegov, aby pili dostatok vody počas dňa.

 
Pitný režim na pracovisku

Kľúčom k optimálnej hydratácii je povzdbudiť zamestnancov a kolegov, aby dodržiavali pitný režim. Kancelárie a iné pracoviská môžu efektívne zaviesť tento systém jedným z nasledovných spôsobov:

  1. Zabezpečte zamestnancom jednoduchý prístup k vode prostredníctvom výdajníkov na vodu (voda v bareloch alebo filtrovaná voda z vodovodu).  Takto zabezpečíte kolegom kvalitnú pitnú vodu priamo na pracovisku, prinútite ich myslieť na hydratáciu a pitný režim.

  2. Vzdelávajte ľudí. Aj keď väčšina ľudí si uvedomuje, že by mali piť viac vody, ľahko na to zabúdajú. Umiestnite na pracovisku vzdelávacie materiály ako napríklad plagáty, ktoré poukazujú na dôležitosť pitného režimu a negatívne dôsledky dehydratácie na zdravie.

  3. Vymenujte Akčný výbor pre hydratáciu. Serióznosť je dôležitá, keď zavádzate nejaký systém a chcete motivovať ľudí, aby pili viac vody. Vytvorte výbor, ktorý zabezpečí primerané dodávky vody. Nájdite inovatívne a zábavné spôsoby, ako ľudí motivovať, aby pili viac vody.

  4. Zatraktívnenie pitie čistej vody. Jedným z dôvodov, prečo ľudia nepijú dostatok čistej vody je jej nevýrazná chuť. Mnohí siahajú po malinovkách alebo energetických nápojoch, pretože si myslia, že takto lepšie doplnia tekutiny. Existuje niekoľko spôsobov, ako zatraktívniť pitie čistej vody: zamraze šťavu z ovocia a tieto ľadové kocky pridajte do nádoby s vodou (redukujete tak hladinu cukru); nakrájajte ovocie, ktoré si ľudia môžu pridať do pohára, prípadne kúsky ovocia a zeleniny ako uhorka, pomaranč, citrón alebo melón pridajte do džbánov s vodou - ovocie okamžite dodá vode sviežu chuť. Externým pracovníkom zabezpečte znovunaplniteľné fľaše, aby si mohli doplniť vodu priamo z výdajníka na vodu. Šťastní a hydratovaní zamestnanci sú produktívnejší.

  5. Zbavte sa energetických nápojov a limonád. Ako sme už spomínali, mnoho ľudí uprednostňuje šumivé nápoje (energetické nápoje, limonády) pred čistou vodou. Ak sa týchto nápojv v kaneclárii zbavíte, povzbudíte kolegov, aby si uhasili smäd zdravším spôsobom. Sladké nápoje spôsobujú viacero problémov - nárast hmotnosti, cukrový šok alebo bolesti hlavy.

Ako zamestnanci zistia, že sú správne hydratovaní

Pitie dostatočného množstva vody je o zvyku, kým sa nestane prirodzenou súčasťou nášho života. Existuje niekoľko spôsobov, ktoré vám pomôžu vytvoriť si každodennú rutinu pitia vody.

  1. Fľašu s vodou noste vždy so sebou. Keď máme vodu po ruke, napadne nás, že sa máme napiť. Ak sa ponáhľate zo stretnutia na stretnutie, ale fľašu s vodou máte vždy so sebou, nemôžete sa vyhovárať, že ste nemali čas sa napiť.

  2. Konzumujte potraviny s vysokým obsahom vody. Ovocie ako napríklad melón, jablká a pomaranče zvyšujú príjem tekutín, preto ich radšej jedzte na desiatu alebo olovrant. K obedu si vždy zoberte pohár vody namiesto obvyklej šálky čaju, kávy alebo minerálky.

  3. Dajte si výzvu. Naplňte vodou 2-litrový džbán alebo Dolphin fľašu a postavte si ich na svoj pracovný stôl. Toto množstvo skúste vypiť do konca pracovnej doby. Džbán alebo fľaša s vodou na dosah Vám pripomenie, aby ste zvýšili svoj denný príjem tekutín.

  4. Zredukujte pitie kávy a čaju. Veľmi ľahko si zvykneme na rannú kávičku a v jej pití pokračujeme počas celého dňa. Chceme sa sústrediť a zvýšiť koncentráciu, ale voda nám urobí tú istú službu. Dajte si predsavzatie, že znížite pitie čaju a kávy počas dňa a nahraďte ich vodou.

Majte na pamäti výhody, ktoré má dostatočné pitie vody na Váš pracovný život: viac energie, lepšia sústredenosť a koncentrácia, zmiernenie únavy, úbytok hmotnosti podporený zdravou stravou, vyplavovanie toxínov z tela, zlepšenie pleti, pravidelné trávenie, zlepšenie imunitného systému, zníženie bolestí hlavy, prevencia svalových kŕčov a výronov, dobrá nálada. Ak Vaše telo optimálne funguje, budete sa aj Vy cítiť lepšie a podávať lepšie výkony!

 

Please reload

Recent Posts

October 10, 2019

June 17, 2019

Please reload

Archive
Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Google+ Social Icon
Please reload